Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Сьогодні, 28 квітня 2020 року, набув чинності Закон України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, отриманих злочинним шляхом, фінансуванню тероризму і фінансуванню поширення зброї масового знищення» № 361-ІХ (крім абзацу третього підпункту 9 пункту 6 розділу Х), йдеться на сайті НААУ.
Адвокатські бюро, адвокатські об’єднання та адвокати, які здійснюють адвокатську діяльність індивідуально є спеціально визначеними суб’єктами первинного фінансового моніторингу. Виключення становлять особи, які надають послуги в рамках трудових правовідносин
Встановлено, що адвокатські бюро, адвокатські об’єднання, адвокати, які здійснюють адвокатську діяльність індивідуально, можуть не виконувати обов’язки щодо здійснення належної перевірки клієнта та не повідомляти спеціально уповноважений орган про свої підозри у разі надання послуг щодо захисту клієнта, представництва його інтересів у судових органах та у справах досудового врегулювання спорів або надання консультацій щодо захисту та представництва клієнта (частина третя). Але таке виключення стосується лише таких видів обов’язків:
1) здійснення належної перевірки клієнта (пункт 34 статті 1, стаття 11) ;
2) повідомлення спеціально уповноважений орган про свої підозри.
Необхідною умовою застосування наведеного положення є:
1) здійснення захисту клієнта;
2) представництва інтересів клієнта у судових органах;
3) представництва інтересів клієнта у справах досудового врегулювання спорів
4) надання консультацій щодо захисту та представництва клієнта.
Таким чином, в усіх інших випадках адвокатські бюро, адвокатські об’єднання, адвокати, які здійснюють адвокатську діяльність індивідуально, зобов’язані здійснювати належну перевірку клієнта та повідомляти спеціально уповноважений орган про свої підозри.
«Для адвокатів закон містить ряд приписів, порушення яких може стати причиною для притягнення до адміністративної або кримінальної відповідальності. З іншого боку, неправильне виконання вимог цього Закону, не узгоджене з приписами Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність», може стати підставою вже для дисциплінарної відповідальності (в частині порушення адвокатської таємниці) аж до позбавлення права на зайняття такою професійною діяльністю», – пояснює голова Комітету з питань БПД Олександр Дроздов.
Закон значно розширив перелік обов'язків суб'єктів первинного фінансового моніторингу, до яких відносяться і адвокати, доповнивши його наступними пунктами:
- забезпечення належних організацій і проведення первинного фінансового моніторингу для виявлення можливих граничних і підозрілих фінансових операцій;
- забезпечення функціонування належної системи управління ризиками та застосування ризик-орієнтованого підходу;
- здійснення перевірки нових і вже існуючих клієнтів, забезпечення моніторингу фінансових операцій клієнта;
- інформування спеціально уповноважених органів про підозрілі фінансові операції або спробах їх проведення незалежно від суми негайно після виникнення підозри або достатніх підстав для підозри, а також про відмінності між відомостями про кінцевих бенефіціарів власників клієнта, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців і громадських формувань, та інформацією, отриманою в результаті здійснення належної перевірки клієнта, не пізніше десятог робочого дня місяця, наступного за місяцем, в якому були виявлені розбіжності.
Відтепер при перевірці клієнта потрібно забезпечувати постійну актуалізацію даних, документів і інформації про клієнта, його кінцевому бенефіціара, встановлення мети і характеру майбутніх ділових відносин.
Адвокатам необхідно звернути увагу, що новим Законом було збільшено розмір суми порогових операцій, про які необхідно повідомляти Державну службу фінансового моніторингу України (Держфінмоніторинг) протягом трьох днів.
Пороговими тепер будуть вважатися операції, сума кожної з яких дорівнює або перевищує 400 тис. грн (раніше – 150 тис. грн включно), а для суб'єктів господарювання, які надають послуги в сфері лотерей і/або азартних ігор, – 30 тис. грн, або еквівалент цих сум в іноземній валюті, банківських металах, інших активах на момент проведення такої операції, і які пов'язані з обігом готівки (внесенням, перекладом, отриманням коштів (позики), переведенням грошей за кордон (в тому числі в офшорні зони, визначені Кабінетом Міністрів України), а також стосуються політично значимих осіб (включаючи членів їх сім'ї і / або пов'язаних з ними осіб), клієнтів з держав, які не виконують рекомендації міжнародних, міжурядових організацій, що здійснюють діяльність в антілегалізаційній сфері.
При цьому у суб'єктів первинного фінмоніторингу залишається зобов'язання негайно повідомляти про підозрілі операції або спробі їх проведення незалежно від їх суми. Підозрілими в цьому контексті вважаються операції, щодо яких суб'єкт фінмоніторингу має підозру або вагомі підстави для підозри, що вони є результатом злочинної діяльності або пов'язані або стосуються фінансування тероризму або фінансування розповсюдження зброї масового знищення.
Законом вводиться нове поняття – «заморожування активів», пов’язаних з тероризмом та його фінансуванням, поширенням зброї масового знищення і його фінансуванням. Суб’єкт первинного фінансового моніторингу зобов'язаний заморозити активи клієнта, якщо він має підозри щодо їх незаконного походження або про можливий незаконний мети їх використання, а одночасно із заморожуванням таких активів - повідомити до Держфінмоніторингу та Служби безпеки України. Після заморожування повинен повідомити про це клієнта в письмовій формі на його письмовий запит. Під заморожуванням активів слід розуміти заборону на здійснення переказу, конвертації, розміщення, руху активів, пов'язаних з тероризмом та його фінансуванням, поширенням зброї масового знищення і його фінансуванням, на основі резолюцій Ради Безпеки ООН, рішень іноземних держав, суду.
Фінансовий моніторинг дозволяє суб’єктам первинного фінансового моніторингу перевірити законність операцій, з якими вони працюють і за які несуть відповідальність. Кожен професіонал насамперед зацікавлений в тому, щоб якісно і без порушень надавати послуги своїм клієнтам. Щодо бухгалтерів і суб'єктів, що надають послуги з бухгалтерського обліку, державне регулювання і нагляд у сфері запобігання та протидії здійснюються Держфінмоніторингом. Тому такі особи повинні перевіряти фінансові операції своїх клієнтів і повідомляти контролюючому органу про підозрілі операції.
Відповідно до положень закону, фінансові операції є підозрілими, якщо відповідають хоча б одній з таких ознак:
проведені незвичайним способом;
є складними фінансовими операціями;
є значними;
не мають очевидної законної або економічної мети.