Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Верховна Рада схвалила у другому читанні та в цілому з техніко-юридичними правками проєкт Закону № 1029 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення ефективності інституційного механізму запобігання корупції».
Закон змінює форму урядування Національного агентства з питань запобігання корупції з колегіальної на одноосібну. Голову Національного агентства призначатиме на посаду Кабінет Міністрів України відповідно до подання конкурсної комісії за результатами відкритого конкурсу.
Кабінет Міністрів України має протягом 45 днів з дня набрання чинності закону організувати проведення конкурсу. При цьому повноваження членів, керівника апарату, заступників керівника апарату Національного агентства припиняються достроково з дня набрання чинності законом.
Додамо, до роботи комісії мають залучити міжнародних експертів. До складу конкурсної комісії не можуть входити особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування. При цьому на відміну від існуючого порядку спеціальна перевірка проводитиметься після призначення відібраного кандидата на посаду.
Буде встановлюватися перелік підстав для дострокового припинення його повноважень.
Пропонується створити комісію з проведення незалежної оцінки ефективності діяльності Національного агентства, яка перевірятиме роботи органу кожні два роки. До оцінки НАЗК залучать знову ж таки міжнародних фахівців.
Голова НАЗК може створити шість територіальних органів Національного агентства, територія діяльності яких може не збігатися з адміністративно-територіальним поділом.
Планується скасувати обов’язкову державну реєстрацію актів Національного агентства в Міністерстві юстиції України.
Обмежується максимальний розмір премій, що можуть бути виплачені керівництву Національного агентства.
За Національним агентством закріплюється право складати протоколи про відповідні правопорушення, якщо вони були вчинені службовими особами, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище відповідно до статті 50 Закону України «Про запобігання корупції».
Змінюється порядок формування та розширюються повноваження Громадської ради при Національному агентстві.
На рівні закону схвалюється обов’язкове створення чи визначення уповноважених підрозділів (уповноважених осіб) з питань запобігання та виявлення корупції в органах влади різного рівня.
Уточнюються терміни «близькі особи», «члени сім’ї» і визначається термін «юридичні особи публічного права».
Осіб, які входять до складу наглядової ради державного банку, державного підприємства, державної організації, що має на меті одержання прибутку, господарського товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, як незалежні члени такої наглядової ради, а також депутатів місцевих рад (крім тих, які здійснюють свої повноваження у відповідній раді на постійній основі) виключають зі сфери дії вимог, передбачених статтею 36 Закону України «Про запобігання корупції» щодо запобігання конфлікту інтересів.
Особи, що призначаються на посади і звільняються з посад в Офісі Президента України Президентом України, і особи, що займають визначені Законом України «Про державну службу» посади патронатної служби та помічників суддів, будуть змушені подавати декларації.
З кола суб’єктів декларування вилучають представників громадськості, інших осіб, які не здійснюють функції держави або місцевого самоврядування та поширення на яких заходів фінансового контролю є надмірним та необґрунтованим втручанням у їхні права, суперечить принципам верховенства права та демократичного урядування.
Розширюється зміст повідомлення про суттєві зміни в майновому стані суб’єкта декларування; при цьому пропонується обмежити коло осіб, на яких закон покладає обов’язок подання зазначених повідомлень, лише службовими особами, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище, а також суб’єктами декларування, які займають посади, пов’язані з високим рівнем корупційних ризиків, відповідно до статті 50 Закону України «Про запобігання корупції».
Національне агентство визначає порядок відбору декларацій для проведення обов'язкової повної перевірки та черговість такої перевірки на підставі оцінки ризиків, а також визначає порядок автоматизованого розподілу обов'язків з проведення повної перевірки між уповноваженими особами Національного агентства. Це має дати змогу належним чином впорядкувати проведення повної перевірки, зосередивши її насамперед на перевірці декларацій з високим ризиком.
Із Закону України «Про вибори народних депутатів України» виключається виняток з обов’язку подання декларації, встановлений для кандидатів на позачергових виборах.